УПИС УЧЕНИКА У ГИМНАЗИЈУ, ЗА ШКОЛСКУ 2020/21. ГОДИНУ

ОБАВЕШТЕЊЕ

УПИС УЧЕНИКА У ГИМНАЗИЈУ, ЗА ШКОЛСКУ 2020/21.ГОД.,

МОЖЕ СЕ ОБАВИТИ, БЕЗ ДОЛАСКА У ШКОЛУ, ПОПУЊАВАЊЕМ ПРИЈАВЕ ,ПРЕКО ПОРТАЛА Е-УПРАВА.

УКОЛИКО СЕ УПИС ВРШИ У ШКОЛИ, ПОТРЕБНО ЈЕ ДОНЕТИ ПОПУЊЕНУ ПРИЈАВУ ЗА УПИС, А ШКОЛА ЋЕ ПРИБАВИТИ ОСТАЛЕ ДОКУМЕНТЕ У ЕЛЕКТРОНСКОМ ОБЛИКУ, КОРИШЋЕЊЕМ УСЛУГЕ Е- УПИС.

ПРВИ УПИСНИ КРУГ ЈЕ У ЧЕТВРТАК, 09.07. И У ПЕТАК, 10.07.2020.ГОД. ОД 8:00 – 15:00Ч

ДРУГИ УПИСНИ КРУГ ЈЕ ПОНЕДЕЉАК ,13.07.ОД 8:00 – 15:00 Ч

ДОБРОДОШЛИ У ГИМНАЗИЈУ!

Директор,

Биљана Обрадовић

Драги матуранти!

Налазите се на животној прекретници, пред питањем: Куда даље?

Средњошколски дани су иза вас, пред вама неколико путева.

Који год да изаберете, знајте да је најважније у животу, да би се постигла аутархеја или задовољство самим собом,у   аристотеловском смислу те речи, да мудро изаберете људе у свом окружењу,који ће открити дијамант у вама као и да ви видите дијамант у другим људима. Такође, да ускладите жеље са могућностима.

  • УПОЗНАЈ СЕБЕ САМОГ, по Талесу, значи открити у себи највише вредности и врлине које ће вас водити и помоћи вам на животном путу.

Наставник социологије, директор Биљана Обрадовић

Професионална оријентација

На овом месту наћи ћете информације и савете који вам могу помоћи а одаберете студије. Како већина гимназијалаца наставља образовање на високошколским установама, професионална оријентација више се односи на питања о факултетима и предстојећем студирању него на занимања и запослење.
Секцију о професионалној оријентацији уређује школски психолог. Сарадници и гости чије прилоге ћемо овде објављивати, олакшаће вашу потрагу за факултетима и усавршавањем која вас води ка жељеној професији.

ШТА ДА СТУДИРАМ? ЧИМЕ ДА СЕ БАВИМ?

Ученици завршеног разреда увелико размишљају о будућим студијама, а и млађима је ово питање све ближе. Зато је наша тема како одабрати прави факултет и шта је важно да би се дошло до одлуке.
Могућности су веће него што вам се чини
На почетку, добра вест гласи: нико није рођен само за један једини посао или професију. Ово значи да у размишљању о својој будућности треба да обухватимо подручје професионалног рада у које улазе сродна занимања и студије, а који се везују за наше склоности. На пример, онај који добро црта може бити дизајнер, графичар, архитекта, сликар, моделар, модни креатор и сл. Зато најпре треба бацити један широки поглед на професије и студије уважавајући властите склоности. Тек касније сузићемо опције.

Да ли сам ја за тај факултет?
Да ли сам ја за тај и тај факултет, често је питање матураната. За одговор на ово питање корисно је посетити веб презентацију факултета где се налазе информације о областима које се изучавају, о знању и вештинама које се стичу, а све чешће и о пословима за које се студенти припремају. Нека вас не поколеба нови речник – семестар, силабус, бруцош, академска година, ЕСП бодови … наћи ћете значење ових израза на крају овог текста. Запишите број телефона или е-адресу у одељку „за будуће студенте“ и обратите се факултету за све што желите да сазнате. Разговарајте са неким ко студира или је недавно завршио исти факултет. Проверите шта раде професионалци који су завршили дате студије.

Лична формула
Своје особине, припремљеност и предзнање за неку академску област можете сагледати поштеним погледом на себе (или боље рећи у себе), као и уз помоћ пријатеља, рођака, стручњака. Факултети често објаве и кратак тест за потенцијалне студенте да би они сами себе проверили. Психолози имају технике којима се служе за ове потребе, такође. Будите сигурни, наше интектуалне снаге и вештине јасно долазе до изражаја у свакодневном животу и мало ко ће се преварити када процењује овако нешто. Профил способности осликава јаке и слабе стране неке особе, али не треба да заборавимо темперамент, вредности, личну филозофију и егзистенцијалне тежње, када се бавимо животном перспективом. Хоћу да кажем, није једино важно да ли можеш, него и да ли волиш (да нешто учиш, да обављаш неки посао).

Како учите?
Студирање је наставак вашег школовања. Иза вас је доста година образовања и сигурно је да већ много знате о учењу, преслишавању, оцењивању, тестовима и сл. На основу начина на који сте се носили са школским лекцијама већ знате како волите да учите и како стижете до најбољег резултата. То се итекако може искористити за правилан избор факултета. Неки ће кренути према студијама које захтевају аналитично читање текста, други према рачунању, а трећи према изради макета, шема и графикона. Размислите какво учење је за вас најлагодније и најефикасније и сетите се које дисциплине траже баш такав рад.

Шта вас стварно занима?
Оријентишите се према студијама које су повезане са вашим омиљеним предметима у школи или бар са вашим (вечним а не утаженим!) интересовањем за нешто (прошлост, људско тело, земљу, климу, компјутерски језик, живи свет, космос, медије, гене, екологију …). Ако нисте изучавали у школи, можда сте радо читали, гледали телевизијске емисије или на јутјубу, открили у филмовима или књигама, неку област која вас увек заинтересује и задржи. Добро је познато да се не умарамо када радимо оно што волимо и да су бројни хобији прерастали у права занимања. Дакле, шта волите да радите? Шта вам никада није досадно или тешко?

Особе које вас добро познају
Питајте наставнике, менторе, тренере, учитеље … шта мисле о вашим способностима, таленту, истрајности. Особе које су вас добро упознале током школовања или кроз неку додатну активност (спорт, музика, страни језик, глума) могу вам дати утемељену процену ваших особина и тако вам помоћи у одлучивању.

Зреле одлуке
Родитељи и сродници некада навале, а некада се строго држе по страни, у жељи да одлука о будућности буде она права. Између ових крајности је подршка коју примате уз слободу и одговорност за сопствене изборе. Уколико сте упознали занимање родитеља и чини вам се згодно да се за неколико година прикључите оцу или мајци као колега у истом послу, то може подстаћи одлуку о будућој професији и факултету. Ипак, важно је да знате да се професионалне и академске склоности једне особе формирају као лична, а не породична (или фамилијарна) развојна димензија.

Кад ће та каријера?
Да ли се лако долази до плаћеног посла после студија – то је питање којег се сви сете када размишљају о каријери, зато ћемо се и тиме позабавити. Сигурно је да постоје тзв. дефицитарна занимања у којима је лакше доћи до полса, као и она која слове за уносна (тренутно то су програмери, адвокати). Истине ради, зараду не доноси сушта квалификација, него упоран рад и доказивање усред конкуренције.
Свако мора да одмери значај ових фактора за себе лично. Потпуно је разумљива жеља да се остваримо у послу за који се припремамо, што пре након студија. Финансијска мотивација (плата, зарада) може да доминира када бирамо професију, али имајте на уму да, на дуге стазе, неће бити важнија од тзв. унутрашњих покретача: задовољство, понос, инспирација, самопоуздање што учимо или радимо нешто што нас испуњава а не нешто што прети да постане тамни вилајет од понедељка до петка.

Усавршавању нема краја
Обавезно погледајте како гласе огласи у којима се нуди посао. Приметићете да се, осим квалификације, говори о позицији, додатним вештинама, толеранцији на кратке рокове, тимском духу, спремности на ново учење … и још о много чему што је додатак школској спреми. Управо то говори да поред студирања има доста простора (и потребе!) за усавршавање које вас води ка жељеном послу.

Мали речник термина за будуће студенте

Академска година – исто што и школска година, али за универзитетско образовање;
Академац – студент;
Бруцош – студент- почетник, студент који још није положио ниједан испит;
Силабус – кратак преглед садржаја неког образовног програма, обично предмета на факултету;
ЕСП бодови – бодови који се додељују предметима на факултету тако да у збиру испуне
прописану квоту;
Основне студије – студије које долазе одмах после средње школе; зову се још и студије првог
степена;
Семестар – део академске године, слично као полугодиште у школи;
Универзитет – заједница високообразовних, научних и истраживачких установа и центара;
Факултет – високообразовна установа која може да обухвати више појединачних студијских
програма (нпр. Пољопривредни факултет, Филолошки факултет)
Студијски програм – образовни програм током којег се стиче високо oбразовање или специјализација.

NOĆ ISTRAŽIVAČA 27-28.11.2020.

Da nauka prostruji!
Ove godine Evropska noć istraživača susrela se, kao i ceo svet, sa posebnim izazovom – pandemijom još neviđenih razmera u modernom dobu. Iako je ovaj izazov stavio na test celo društvo, ono što je sigurno je da nam je pokazao i da nam je nauka potrebna više nego ikada! I zato, iako je Noć istraživača pomerena ove godine sa svog standardnog termina (poslednji petak u septembru), ona će se ipak održati. Jedanaesta Noć biće drugačija, ali veća nego ikada!
Najveću naučnu žurku ćemo ove godine proslaviti družeći se sa vama većinom u virtuelnoj ravni! I dalje vas očekuju brojne naučne aktivnosti, eksperimenti, demonstracije, ali ćemo ih deliti sa vama preko snimaka, aplikacija za pametne telefone, sajtova, igrica, live YouTube prenosa, društvenih mreža. Otvori dobro oči, naoružaj se radoznalošću, pitanjima i osmesima i pridruži nam se i ove godine kroz svoju omiljenu platformu i – Neka nauka prostruji!
Noć istraživača je podržana od strane Evropske komisije u okviru Marija Sklodovska-Kiri akcije, koji predstavlja program Evropske Unije za jačanje evropske istraživačke karijere.

Pridružite nam se: www.nocistrazivaca.rs

Нови рачунари у кабинету за информатику и рачунарство

Захваљујући финансијским средствима МПНТР,наша школа је опремила кабинет за информатику и рачунарство, новим рачунарима.

Финансијска  средства која је Гимназија добила на јавном позиву МПНТР,у износу од 500.000,00 динара, утрошена су за набавку  рачунара .

Ова донација, умногоме је допринела  решавању дугогодишњег проблема школе, а то су   малобројни  и застарели рачунари у кабинетима и учионицама. Убудуће, биће омогућено усклађивање квалитета наставе са материјално техничким могућностима за рад, што је од важности у самовредновању и екстерном вредновању школе. Иначе, наша Гимназија бележи 140 година постојања и изнедрила је  генерације   успешних академских грађана који су се афирмисали у областима, природних, друштвених и техничких наука као и у области уметности и спорта.

То је од значаја  такође, јер је, за разлику од других средњих школа  у окружењу које су последњих година,  далеко одмакле у  коришћењу информационо комуникационих технологија, Гимназија  годинама стагнирала,   док је квалитетом наставе и изванредним успесима ученика предњачила.

Овај несклад ће убудуће,бити све мањи, јер су наставници и руководство школе решени да и убудуће аплицирају на позивима и конкурсима  за доделу финансијских средстава, у циљу унапређивања квалитета наставе, мотивације за рад запослених и још бољих постигнућа наших ученика.

То је, не само морална обавеза према ученицима који уписују Гимназију у Параћину, већ је и наш залог за будућност.

Наставничко веће и директорка Гимназије, још једном се захваљују  МПНТР на овој помоћи.

Октобар – месец књиге – препорука за читање

Промоција читалаштва „Реци ми шта читаш и знаћу ко си“

У уторак, 20.10.2020. године, у организацији школске библиотеке параћинске Гимназије, одржана је Промоција читалаштва под називом „Реци ми шта читаш и знаћу ко си“. Активност је одржана јер је октобар традиционално месец књиге и јер су ученици и наставници сваке године организовано одлазили на Међаународни сајам књига у Београду. Ове године Сајам није одржан због познате епидемиолошке ситуације а у знак сећања, Гимназија је организовала промоцију читалаштва. Такође, овом приликом наша школа је одала почаст недавно преминулој композиторки Исидори Жебељан, најмлађем академику – члану Српске академије наука и уметности и светски познатој уметници. Док се разговарало о књигама, као музичка подлога чуле су се композиције Исидоре Жебељан.

Иако се ученици нису одазвали позиву да учествују у овој активности, присутни наставници су представили дела и ауторе по свом избору. Уједно, после одржане Промоције, ова дела су и наша препорука за читање.

  1. Амин Малуф: Дезоријентисани
  2. Сузан Зонтаг: Болест као метафора
  3. Дејан Стојиљковић: Кишни пси
  4. Дино Буцати: Продавница тајни (збирка приповедака)
  5. Јустејн Гордер: Деваојка са поморанџама
  6. Књига мудрости (приредила Весна Пешић)

Нека предложене књиге буду наша мала помоћ у превазилажењу стресне свакодневице.

До новог октобра, до новог месеца књиге, до Сајма књига – желимо свима добро здравље.

Школска библиотека параћинске Гимназије

ПАРТНЕРСТВО ЗА БУДУЋНОСТ

Гимназији свечано уручен сертификат компаније ЦРХ Србија за победнички пројекат Школа у облаку, на конкурсу Партнерство за будућност. Средства донације уложена су у опремање кабинета за ИТ смер.
У име колектива, директорка је упутила захвалност компанији ЦРХ Србија.

РЕЧ ШКОЛСКОГ ПСИХОЛОГА

Пандемија вируса Covid 19 није напала једино наше телесно здравље. Она утиче и на наш ментални живот. Можда примећујете промену расположења, спремате се да коригујете животне планове и преиспитујете своје ставове. Време је да појачате бригу о телесном и менталном здрављу. Зато, ево неких корисних препорука. Главне савете сигурно већ знате, али обратите пажњу на ПОСЕБНЕ ПОРУКЕ.

Психолог

Весна Илић

Гимназија и сарадња са Црвеним крстом Параћин

Ученици Гимназије  и професорка хемије  мр Драгане Стамболић годинама сарађују са Црвеним  крстом у  Параћину и  постигли су запажене резултате. Школа је носилац сребрног и златног знака Црвеног крста. Ове године било је осам активиста другог разреда у Црвеном крсту Параћин из Гимназије од којих су пет ученика отишли на општинско такмичење у првој помоћи и освојили прво место. Сви су наставили са даљим активностима у Црвеном крсту, али су се издвојила три ученика, Гавриловић Огњен, Милетић Мина и Стојановић Петра.

Огњен Гавриловоћ  је активиста од 2018. године и за кратко време стекао звање Едукатора у области борба против трговине људима, а полагање за звање инструктора-тренера у области борба против трговине људима одржаће се 04.07.2020 у Београду у Црвеном крсту Србије. Полазник је  предавања о ДДК-Добровољном давалаштву крви  и већ 2020. године постао је председник омладинске теренске јединице Црвеног крста Параћин.

Ученице Гимназије Мина Милетић и Петра Стојановић достигле су такође звања Едукатора у области борба против трговине људима и биле на такмичењу из области прва помоћ у Мионици. Уз остатак екипе представљали су Гимназију и Црвени крст Параћин.

Ученици трећег и четвртог разреда 14.06.2020.године  донели су школи плакету ШИРОКО СРЦЕ у знак признања за постигнуте изузетне резултате на омасовљавању добровољног давалаштва крви у 2019.години у категорији средњих школа.

Распоред полагања ванредних испита у јунском испитном року

Е – ПРИЈАВЉИВАЊЕ ПОЛАГАЊА МАТУРСКОГ ИСПИТА ШКОЛСКА 2019/2020. 

Пријављивање матурског испита ове године спроводимо електронским путем. Молимо ученике који заврашавају 4. разред са позитивним успехом да преузму формулар пријеве за полагање матурског
испита.  Штампани и попуњени формулар ученици треба да предају одељенском старешини на дан када полажу писмени део матурског испита из српског језика и књижевности, у просторијама Гимназије, као и два штампана примерка матурског рада.

ПРИЈЕМНИ ИСПИТ 2020. ЗА ИТ СМЕР

За упис у одељење које остварује наставни план и програм за гимназију за ученике са посебним способностима за рачунарство и информатику кандидат полаже пријемни испит на коме решава тест из математике.

На пријемном испиту задаци ће бити средњег и напредног нивоа, а за припрему  се могу  користити збирке задатака за припрему завршног испита.

Пријемни испит се полаже 10. јуна 2020. године, у 10 часова.

Гимназије у којима ће се полагати пријемни за одељење ученика са посебним способностима за информатику и рачунарство (ИТ-одељење) :

  1. Прва београдска гимназија за град Београд
  2. Девета гимназија „Михаило Петровић Алас“ за град Београд
  3. Гимназија „Светозар Марковић“ Суботица за Западнобачки и Севернобачки округ
  4. Зрењанинска гимназија за Севернобанатски, Средњебанатски и Јужнобанатски округ+Кикинда+Бечеј
  5. Гимназија „Јован Јовановић Змај“, Нови Сад за Јужнобачки и Сремски округ
  6. Шабачка гимназија за Мачвански и Колубарски округ
  7. Ужичка гимназија за Златиборски и Моравички округ
  8. Гимназија у Краљеву за Рашки округ
  9. Гимназија у Крушевцу за Расински округ
  10. Гимназија у Лесковцу за Пчињски и Јабланички округ
  11. Гимназија „Бора Станковић“ у Нишу за Нишавски, Пиротски и Топлички округ
  12. Прва крагујевачка гимназија за Шумадијски и Поморавски округ
  13. Гимназија у Смедереву за Браничевски и Подунавски округ
  14. Гимназија у Зајечару за Зајечарски и Борски округ
  15. Гимназија у Косовској Митровици за Косово и Метохију

Ученици који су се пријавили онлајн за полагање пријемног испита треба да изврше додатну пријаву за конкретну школу коју желе да упишу. Додатна пријава се врши попуњавањем обрасца Пријава за полагање пријемног испита која се налази на следећем линку http://www.mpn.gov.rs/wp-content/uploads/2020/05/PRIJAVA-ZA-POLAGANJE-PRIJEMNOG-ISPITA-LINK1.doc

Попуњену пријаву послати на мејл адресу школе pargim@ptt.rs . У тексту мејла навести и генерички број који је добијен при онлајн пријављивању. Списак школа са мејл адресама налази се на следећем линку http://www.mpn.gov.rs/wp-content/uploads/2020/05/SPISAK-ŠKOLA-ZA-KOJE-SE-POLAŽE-PRIJEMNI-ISPIT-LINK-2.xlsx

Ученици који нису успели да изврше онлајн пријаву или се нису уопште пријавили, могу да се пријаве попуњавањем и штампањем обрасца Пријава за полагање пријемног испита http://www.mpn.gov.rs/wp-content/uploads/2020/05/PRIJAVA-ZA-POLAGANJE-PRIJEMNOG-ISPITA-LINK1.doc, који предају у школи коју желе да упишу.

Рок за пријављивање је од 18-21. маја 2020. године.

МАТУРА – ИСПИТ ЗРЕЛОСТИ

Крај средње школе, већ годинама уназад, не може се замислити без полагања матурских испита, који су један од начина за доказивање ученичке зрелости са више аспеката.

Општу матуру полажу ученици који су завршили четврти разред општег средњег образовања и васпитања, односно Гимназију. Циљ опште матуре је да се провере постигнућа ученика, односно степен усвојености и развијености знања и умења, тј. компетенције ученика на крају општег средњег образовања и васпитања и утврди спремност за даљи наставак образовања на високошколској установи.

Матура има велики значај, како за ученике, тако и за њихове родитеље. Једна је од великих прекретница у животу ученика, па и породице у целини. Поводом матуре, у редовним околностима, организују се матурске забаве и матурски плесови, а ученици и родитељи улажу много труда, креативности и времена да та дешавања протекну спремно, без проблема, у најлепшем светлу. Након што се положи и тај испит, испит зрелости, ученици схватају да су све протекле године учили за себе. Излазе из једне установе, богати знањем, искуством и спремни за даљу животну борбу, за даље напредовање и усавршавање. Матура пружа осећај охрабрења да се закорачи у свет одраслих и све што тај свет носи. 

Ово је време кад се поставља питање како одабрати факултет, вишу школу, занимање и да ли је донета одлука исправна? Ако има оних који касне са одлуком, или су неодлучни, нема потребе за бригом. Доношењу исправне професионалне одлуке требало би да претходи испитивање карактеристика занимања, захтева тржишта, испитивање способности, карактеристика личности, интересовања, вредности и мотивације, како би се добила комплетна слика о томе у којим областима би особа имала више успеха, као и о томе на чему би требало порадити, како би повећала вероватноћу успеха у изабраном занимању. У томе од помоћи може бити услуга професионалне оријентације и саветовања која подразумева пружање стручне помоћи и подршке у самосталном доношењу професионалне одлуке: саветници за планирање каријере у свим већим Филијалама Националне службе за запошљавање, Центри за информисање и професионалну оријентацију (ЦИПС), сајтови за помоћ у професионалној оријентацији….. Професионална одлука је једна од најважнијих одлука које треба донети и не треба приступати олако. Човек проведе две трећине свог живота радећи и из тог разлога је важно да посао који одабере буде у складу са способностима, карактеристикама личности, жељама и склоностима, како би у њему могао да ужива, а самим тим буде продуктивнији и успешнији.

            Епидемија вируса која је у току, осим здравствених, оставља и значајне психолошке последице. Присутни страх и мере превенције, попут изолације, наставе на даљину и измештања радних места, одражавају се на живот породице. Погођени су осећај аутономије-слободне воље, осећај повезаности са другим људима, осећај ефективности (компетентности). Долази до значајних промена у друштву, које ће оставити трага и на процесима развоја идентитета савременог адолесцента. (страх, неизвесност, продужена зависност од родитеља…). Адолесценција, период младалаштва, и иначе је доба великих и бројних развојних промена. Адолесцент је често и сам збуњен оним што осећа (немир, анксиозност, збуњеност, конфузија…), што жели и чини у том развојном периоду…

У оваквим околностима, будући матуранти остаће ускраћени за доста тога. У годинама су када се ништа касније не може поредити са овим сада. Једном су матуранти и то се не може поновити. Несумњиво су сањали, ишчекивали и радовали се стицању дипломе, матурској прослави, матурском плесу… као и старије генерације. Завршиће средњу школу у околностима које нису уобичајене. Али то свакако неће умањити могућности за упис жељеног факултета, више школе… Непоновљива стечена пријатељства током средње школе наставиће да живе независно од начина обележавања испита зрелости. Сигурно ће свако дати свој допринос да све протекне тако да се одржи континуитет, продуктивност, осећај пријатности испуњењем свих предстојећих задатака и обавеза. Тиме ће се свести на најмању меру осећај фрустрираности и пратеће негативне емоције.

Свету су потребни матуранти који ће у овом тренутку, упркос свему, прихватити одговорност и носити се са њом. Неће бити лако и никада није. Зато ово и јесте прави испит зрелости: развијати способност толеранције на све фрустрације и неизвесности које живот носи, способност прилагођавања променама и непредвидљивим тешкоћама, неговати реалистичко мишљење, објективност, отвореност за нова искуства, оптимизам, независност, радозналост, контролу и испољавање емоција…и у свим невољама и тешкоћама видети изазов и шансу за развој и успех.

Весна Јевтић, наставник психологије

Средњошколци у доба короне

Већина ученика у првом полугодишту сваке школске године жели да покаже нову снагу, енергију коју су сакупили током лета, решени да “окрену нови лист”, уложе труд у оне предмете које баш и не воле, покажу своје најбоље издање новим професорима. Многи дају себи обећање да ће додатно радити оне предмете које воле, за које су заинтересовани и који им причињавају задовољство, јер ће им, управо они, можда, бити од значаја за личну будућност. Прво полугодиште је дуго, хладно, напорно, а ученици су, најчешће растрзани између очекивања професора и сопствених жеља за доказивањем и остваривањем. При крају понестаје енергије и воље, па већина у учионицама ( и са једне, и са друге стране катедре) са нестрпљењем чека крај, како би се обновили ентузијазам и жеља. Већина се радује другом полугодишту, јер оно је осунчано и топло, испресецано празницима и распустима, носи припреме за плес матураната, куповину хаљина и првих одела за посебно вече, нове баште за изласке, нове шансе за заљубљивање и најављује дуго, дивно лето. Свако друго полугодиште је такво. Свако, само не ово.
Ово друго полугодиште је, прво, донело неке чудне речи: епидемија, пандемија, корона, ковид, кризни штаб, социјално дистанцирање. Углавном непознате, али застрашујуће речи. Потом је донело начин живота, потпуно непознат садашњој генерацији ђака, а њихове родитеље подсетило на претходне овакве ситуације и додатно повећало страх. Почели су дани неизвесности, са извештајима и подацима, са којима су многи ученици имали проблем како да их прихвате и обраде у својим младим главама. Средњошколци нису мала деца, која имају проблем са вишком енергије и пате за трчањем у парку, али нису ни старији људи који имају искуство. Средњошколци су млади одрасли људи, који слушају вести, извештаје кризног штаба, прате информативни програм, претражују вести на интернету и друштвеним мрежама, али недовољно искусни да схвате шта све те вести кажу. Оно, чега су најпре свесни, јесте да им је живот потпуно промењен. Недостају им контакти, који се у њиховом свету, једноставно зову дружења. Недостају им кафићи и кафе пре и после школе. Недостаје им, чак, и школа. Схватају да школа нису само тестови, писмени задаци, контролне вежбе и захтеви професора. Школа су вршњаци, смех и шала, мали и велики одмори, сусрети пре и после звона. Требало је прилагодити се овом чудном пролећу.
Драги ученици, свака вам част! Издржали сте време ванредног стања одговорно и савесно, као прави одрасли људи. Само они, који са вама не раде или вас немају у кући, могу рећи да вам је било лако. Ни мало није лако не видети најбољу другарицу или друга месецима, не пољубити драгу особу са којом сте се, до јуче, држали за руке, не изаћи петком на омиљено место, не прославити рођендан са омиљеним друштвом, не размишљати о матурској вечери, променити све планове преко ноћи. Иако све набројано старијим људима изгледа бесмислено, оно је сав ваш смисао, јер кад човек има 16, 17, 18, 19 година, то јесте оно што чини живот. Остало је споредно. А живот се свео на споредно, на преживљавање.
Сада полако можете да почнете да се враћате вашем животу. Али, сасвим полако! Сигурна сам да сте много тога научили из ове ситуације, највероватније не толико из појединих предмета, већ сте научили важне лекције за живот. Зато кажем: сасвим полако, да не бисте упропастили сав напор из претходних недеља. Мислите на себе, али и на људе око себе! Гледајте позитивно: већина је остала жива, здрава и без већих последица. Најгори и најтежи облик вируса није и неће трајати бесконачно дуго. Пропуштено ће моћи да се надокнади наредних пролећа, само ћете сада више знати да цените и оне, обичне, лепе тренутке.
Драги матуранти, вама је, сасвим сигурно, ова несрећна прича најтеже пала. Таман су све оцене биле готово сређене, одлуке о будућности донесене, таман сте почели да се припремате за најлепше полугодиште у животу. Оно се, нажалост, неће вратити. Остаје нада да ће, на неки начин, бити дозвољено одржавање матурских вечери, па и ако нисте стигли да купите, сашијете и нађете шта сте хтели, ми и ви знамо да сте најлепши и најбољи, јер сте млади! Па, и, ако не буде било прослава, ето прилике да се окупите за пет година, да препричавате ове дане са осмехом, нећете до тад остарити! Ако буде било пријемних испита, немојте се уплашити, сви који их буду полагали, били су у истој ситуацији као и ви, сви су били деконцентрисани и сви су се, једва, натерали да узми књигу у руке. Неће нико проверавати ваше знање од последњих дана, а знање из претходних година имате, оно није нестало са вирусом. Замолићу вас, као и претходне генерације, да размислите на тренутак колико вам је ових дванаест година школовања било дуго. Потом замислите колико је дуго четрдесет година, колико је отребно да радите, пре него што се пензионишете. Схватите колико је битно да тих четрдесет година радите, одлазите и враћате се будућој породици са места које волите и које вам причињава (највећим делом) задовољство! Зато, добро размислите чиме ћете се бавити, шта ћете студирати, шта можете и шта хоћете да постигнете!
Драга мала велика децо, чувајте се и останите здрави!

Маја Јочић, наставник немачког језика

Први мај- међународни празник рада

Први мај се данас обележава широм света, у знак сећања на дан када су радници  у Чикагу штрајком и протестима 1886. године захтевали осмочасовно радно време. Први конгрес 2. Интернационале, одржан 1890. годинеје установио да је„ Први мај заједнички празних свих земаља на којим радничка класа треба да манифестује јединство свих захтева и своју класну солидарност.“ Од тада се  сваке године баш 1. Маја обележава празник радника и њихових права свуда у свету.

Занимњив је податак да се овај дан славио ка о државни празник и у Хитлеровој Немачкој. У Амерци, где је све и почело, се одустало од прославе јер се сматрало да је комунистички празник. Они славе Празник рада првог понедељка у септембру.

Први мај у Србији обележен је први пут 1893. године протесним скуповима у Београду а у српском селу две године касније. Обележавање овог празника у Србији прошло је дуг пут- од забране одржавања којој су пркосили радници протесним шетњама, бојкотом рада и зборовима, преко првомајских уранака до обавезе коју је увео Тито 1945. ггодине. Слављење тог празника представљало је борбу не само за радничка, већ и за политичка рава и слободе.

У србији и региону временом је постао обичај да се тог дана у зору излази на Првомајски уранак. Ове године таквих уранака  неће бити због пандемије и ванредне ситуације у земљи. Црвени каранфил- симбил радничког бунта.

Наставник историје Малина Петровић