Школа ДА, дрога НЕ

Параћински Црвени крст је дана 25.11.2021. у параћинској Гимназији одржао предавање о болестима зависности, под слоганом реци школи ДА, а дроги НЕ. Колико је дрога штетна, али и опасна могли су да чују ученици првог разреда, а одговоре на њихова питања је дао Богдан Димитријевић, испред параћинског Црвеног крста. Наркоманија се шири у свим земљама света, па тако ни наше друштво није поштеђено ове појаве. Дрогу највише узимају млади људи из радозналости и жеље за авантуром. Циљ овог предавања јесте подизање свести код младих људи, да млади људи постану свесни које ризике дрога носи, али и то да до тога доводи негативна ситуација у друштву, а да сами ученици и њихови родитељи нису свесни тога. Ученици су помно слушали предавање уз присуство директорке школе Биљане Обрадовић, професора хемије Биљане Стојановић и Драгане Стамболић, иначе вишегодишњег волонтера Црвеног крста и професора биологије Николе Денчића. 

Разгледница

Радови ученика

Зашто је Дреновац, неолитски мегалополис, спаљен на мистериозан начин пре 5000 година

У доба неолита централни Балкан је био средиште европске цивилизације а можда највеће насеље налазило се у близини данашњег Параћина. У откривању тајни из тог периода, нашим археолозима помажу врхунски стручњаци са Кембриџа и археолози из Белгије и Шкотске. Научнике још увек збуњује шта се у Дреновцу догодило 5.000 година пре нове ере. Насеље од готово 3.000 становника изненада је и у журби напуштено, а куће су намерно запаљене.

Виши научни сарадник Археолошског института и руководилац пројекта у Дреновцу код Параћина Славиша Перић изјавио је да су овогодишња истраживања показала да су људи пре 8.000 година на овом простору живели у кућама на спрат, да је у неолитоском мегаполису живело и до 3.000 људи, као и да је у овом делу Србије забележен „сам почетак неолитизациие централног Балкана“. На 30 хектара локалитета се може у најмлађој фази евидентирати око 700 објекта који вероватно нису били истовремени, али припадају најмлађем периоду Винчанске културе од 4.700 до 4.500 пне. То значи да је овом простору у једном периоду могло да живи најмање 3.000 људи, што је за то време импозантна цифра или неолитиски мегаполис. То је под претпоставком да је у неолитским кућама живело до 8 чланова породице, каже Перић.

Опширнијe на сајту РТС-а

УЏБЕНИЦИ ЗА ШКОЛСКУ 2021/2022. ГОДИНУ

УЏБЕНИЦИ ЗА ШКОЛСКУ 2021/2022. ГОДИНУ

ИНФОРМАЦИЈЕ ЗА УЧЕНИКЕ – ШКОЛСКА 2021 – 2022.

Списак уџбеника за све разреде и смерове

Републичко такмиченње из физике 2021.

На 58. републичком такмичењу из Физике одржаном у Крагујевцу ученице и ученици Гимназије Параћин освојили су три републичке награде :

1. Кристина Мојсиловић ученица одељења 1/1 друга награда

2. Ђорић Михајло ученик одељења 4/1 трећа награда

3. Андрија Љубичић ученик одељења 4/1 трећа награда

Андрија Љубичић и Ђорић Михајло оствареним резултатима на републичком такмичењу су остварили и право на аутоматски положен пријемни испит за Електротехнички факултет. Иначе на овом такмичењу Гимназију Параћин је представљао деветоро ученица и ученика.Честитамо свим учесницима и освајачима награда као и њиховом професору Предрагу Милошевићу

Зашто уписати ИТ смер?

ГИМНАЗИЈА ПАРАЋИН

  • Зато што је према подацима (Народне банке Србије и Министарства просвете) ИТ сектор најперспективнији сектор.
  • Зато што у овом тренутку нашој држави недостаје 15,000 стручњака из ове области.
  • Зато што је највећи број ученика у одељењу наше гимназије 20, а настава рачунарских предмета организује се у групама мањим од 10, што омогућава ђацима бољи квалитет рада и шансе за већи успех.
  • Ученици ће за четири године имати укупно 934 часа информатичких предмета, односно ученици ће похађати 8 стручних предмета.
  • Одабиром ИТ смера, ученици ће унапредити технике самосталног учења (користећи првенствено рачунар, али и друге дигиталне канале и медије) и усвојиће важност праћења нових ИТ решења и технологија.
  • Након завршетка ИТ смера, ученици ће савладати основне, али и неке напредне концепте програмирања које ће моћи да користе за решавање различитих проблема у даљем школовању, а упознаће и различите начине решавања проблема програмирањем.
  • Зато што наши бивши ученици раде у највећим светским компанијама Microsoft, Oracle,…
  • Зато што сарађујемо са ит компанијама у којима раде наши бивши ученици.
  • Зато што ће им садржаји који се изучавају, стручни наставници и рад у малим групама у опремљеном кабинету, помоћи да упишу ИТ смерове различитих факултета: Електротехнички факултет, Факултет организационих наука, Математички факултет, Физички факултет, Машински факултет,…

Ученици који су заинтетесовани за упис у одељење са посебним способностима за информатику и рачунарство, полажу пријемни испит у Гимназији у Параћину у недељу 09.05.2021. од 10-12 часова.

Од 12. до 15. априла ове године родитељи и други законски заступници моћи ће да пријаве своје дете за полагање пријемног испита за упис у специјализована одељења гимназија и уметничких школа електронским путем на порталу Моја средња школа (mojasrednjaskola.gov.rs). Сви који не искористе предност електронског подношења пријава за полагање пријемног испита, пријаву у папирном облику могу да поднесу 15. и 16. априла 2021. године, у Гимназији у Параћину.

ИЗМЕЂУ ОСНОВНЕ ШКОЛЕ И ФАКУЛТЕТА – ГИМНАЗИЈА ПАРАЋИН

Гимназија Параћин

Милић Иван

Чувам те

Обавештавамо вас да Национална платформа „Чувам те“, која представља прву националну платформу за превенцију и заштиту од насиља у школама у Србији, почиње са радом.

  • Под покровитељством Владе Републике Србије и Кабинета премијерке, Национална платформа „Чувам те“ омогућиће синергију деловања ресора Министарства просвете, науке и технолошког развоја, Министарства за рад, запошљавање, борачка и социјална питања, Министарства унутрашњих послова, Министарства трговине, туризма и телекомуникација, Министарства за бригу о породици и демографију, Министарство здравља, синдикалних организација које представљају просветне раднике и организација цивилног друштва. Национална платформа има за циљ координицију и јачање интерсекторске сарадње свих надлежних институција у борби против насиља. Поред вршњачког насиља које је у фокусу ове платформе, она представља и алат који ће нам помоћи у борби против насиља према свим запосленима у установама образовања и васпитања широм Србије.
  • Министарство просвете, науке и технолошког развоја је континуирано учествовало у процесу израде платформе и креирању садржаја платформе – информативног материјала, обука за ученике, родитеље, запослене у установама образовања и васпитања. На Националној платформи „Чувам те“ налазе се и сегменти које се односе на информисање и едукацију. У оквиру сегмента информисања могу се пронаћи информације о облицима насиља, препознавању и поступању у случајевима насиља, злостављања и занемаривања у складу са званичним процедурама надлежних ресора. На платформи ће се континуирано објављивати едукативни материјали из области превенције и заштите од насиља, које ће припремати сарадници надлежних министарстава. Едукативни садржаји су намењени свим родитељима, наставницима и ученицима, док ће ученици средњих школа самостално похађати обуке, ученици основношколског узраста ће обуке похађати самостално, али уз претходну сагласност родитеља или старатеља, у складу са Законом о заштити података о личности.
  • Трећи део платформе који се односи на пријављивање насиља је у процесу израде, накнадно ћемо вас информисати о његовом објављивању и пуштању у рад.

У складу са претходно наведеном, неопходно је да Националну платформу „Чувам те“ и садржаје који чине њен део (информисање и едукацију) користите као један од ресурса/алата приликом израде годишњих програма заштите од насиља, злостављања и занемаривања и програма спречавања дискриминације.

Правилником о протоколу поступања у установи у одговору на насиље, злостављање и занемаривање прописане су мере и активности којима се у установи ствара сигурно и подстицајно окружење, негује атмосфера сарадње, уважавања и конструктивне комуникације. Све установе образовања и васпитања су у обавези да систематски и континуирано планирају активности превенције насиља и дискриминације у оквиру програма заштите од насиља, злостављања и занемаривања и програма спречавања дискриминације. С тим у вези, неопходно је да своје запослене у установама образовања и васпитања, родитеље и ученике информишете о раду и улози Националне платформе „Чувам те“ и позовете своје запослене, родитеље и ученике да се информишу и похађају обуке које су постављене на платформу, а да школе користе постављене едукативне материјале у раду са ученицима и родитељима.

Заједничким деловањем, посвећено и континуирано можемо радити на стварању безбедног и подстицајног окружења за раст и развој сваког појединца школске заједнице.

Националној платформи „Чувам те“ можете приступити на домену: cuvamte.gov.rs.

ДАН РОЗЕ МАЈИЦА

Ученици параћинске Гимназије обележили су у среду, 24.02.2021. – међународни дан борбе против вршњачког насиља, под називом Дан розе мајица.

У организацији школског тима за превенцију насиља, злостављања и занемаривања , приказана је презентација на тему Дигитално насиље као облик вршњачког насиља. Презентацију је одржала Драгана Стамболић, наставник хемије и координатор тима за превенцију насиља, злостављања и занемаривања деце која је упутила ученике коме могу да се обрате и затраже помоћ на нивоу школе и града , било да су жртве или сведоци дигиталног насиља.

Ученици првог и трећег разреда, као и представници Ученичког парламента, су учествовали у дискусији, након презентације, са утиском да су доста тога научили о дигиталном насиљу и сложили се да је 66 процената средњошколаца доживело неки облик дигиталног насиља , о чему говоре подаци истраживања .

Дигитално насиље дешава се у виртуелном свету, за разлику од физичког, али су последице такође штетне за психичко здравље појединца. Ова тема, у времену незаобилазних дигиталних технологија је не само актуелна, већ и захтева од свих нас да се дубље позабавимо овим обликом вршњачког насиља, истакла је Биљана Обрадовић, директорка школе.

Mladi fizičari Gimnazije ubedljivo najbolji

Na okružnom takmičenju iz fizike, učenici Gimnazije postigli su zapažene rezultate i plasirali se na državno takmičenje koje ce biti održano u Kragujevcu.

Tradicija i dominacija fizičara paraćinske Gimnazije – PŠF se nastavlja i u ovim teškim vremenima. Naša ekipa je ponovo bila najbolja i najbrojnija na današnjem okružnom takmičenju iz fizike koje je održano u Ćupriji (19 učenika). Osvojili smo 5 prve nagrade, 4 druge, 2 treće i 3 pohvale i 8 učenika se sigurno plasiralo na državno takmičenje iz fizike koje će ove godine 2021. biti održano u Kragujevcu. Nagrade su osvojili :
1.Kristina Mojsilović 1/2 prvu
2.Stefan Đorić 1/4 prvu
3.Miljana Miljuš 3/1 prvu
4.Mihajlo Đorić 4/1 prvu
5.Andrija Ljubičić 4/1 prvu
6.Milena Stojanov 2/1 drugu
7.Ema Đorđević 1/1 drugu
8.Petar Milošević 2/1 drugu
9.Filip Veljković 2/2 drugu
10.Ognjen Kolić 1/1 treću
11.Isidora Miloradović 2/2 treću
Čestitam svim učenicima na ovom velikom postignutom uspehu.

Интеркултуралност као саставни део образовања и васпитања у нашој школи

Библиотека Гимназије

Четвртак, 11.02.2021. од 12:00 до 12:3

Ову трибину реализовао је део  ученика одељења 2/1 који похађају наставу грађанског васпитања и који су се у оквиру наставног програма упознали са значењем појмова мултикултуралност и интеркултуралност.

У циљу неговања духа интеркултуралности и саживота са различитим културама, посветили смо ову трибину нашим суграђанима Кинезима. Желели смо да покажемо да знамо да Кинеска Нова година почиње 11/12.фебруара, да изразимо разумевање да је сваком Кинезу тешко што за овај празник није у својој домовини и желели смо да им упутимо  честитке за срећу и добро здравље.  У реализацији  трибине, учествовали су следећи ученици:

  1. Стојанов Милена
  2. Симић Анастасија
  3. Николић Милена

Интеркултурални дух наше школе

Годинама у назад параћинска Гимназија гради своју посебност тако што учи и васпитава гимназијалце у духу поштовања различитости међу људима. И овде, у Параћину, свакодневно смо сведоци те различитости: националне, верске, старосне, родне, полне, образовне, здравствене… Свака различитост ставра неке своје специфичне културне обрасце. Човек учи да живи са том различитошћу и то не само поред ње него да је препозна, упозна, разуме, подржи. Тај живот у интерактивности различитости је интеркултуралност којој тежимо као моделу свакодневног живота.

Наша школа је позната по томе што се у њој уче четири жива језика: енглески, француски, немачки и руски. Учи се и латински као мртав језик.  Осим редовних наставних садржаја кроз које учимо и васпитавамо своје ученике предузимали смо, као школа, и неке специфичне активности.

У току школске 2012/2013. године наша школа је била у пројекту учења кинеског језика. Многи наши ученици похађали су програме међународне размене ученика и одлазили у друге земље на једногодишње школовање. У сарадњи са организацијом „Интеркултура –Србија“ и  нашу школу су похађали ученици из других држава.

Радионица Црвеног крста у Гимназији

Параћински Црвени крст и његови волонтери организовали су за ученике Гимназије радионицу о трговини људима. У оквиру презентације ученици су имали прилику да виде неколико видео снимака који сликовито описују проблеме који настају трафикингом. Циљ ове активности Црвеног крста је ширење свести и знања о опасности од трговине људима и мерама заштите међу младима.

ГИМНАЗИЈСКЕ СВЕТОСАВСКЕ АКАДЕМИЈЕ

Годинама уназад, крајем јануара, Параћинска гимназија поклањала је граду академију у славу Растка Немањића – Светога Саве. Увек са првим мраком тога кратког зимског дана окупљали су се ђаци, њихови наставници и родитељи у сали градског позоришта.


Десетине момака и девојака почињали су програм Химном Светоме Сави да би затим рецитовали, глумили, певали, плесали: млади рецитатори говорили су велику поезију, шарено коло везло је на сцени, у драмским минијатурама севале глумачке наде.

Како ове године, из познатих разлога, не можемо да приредимо свечану Светосавску академију, позивамо вас да погледате снимке из програма од претходних година и тако се подсетите раскошног талента наших гимназијалаца.

Свети Сава

Улогу зачетника осамостаљене српске књижевности тринаестог века има Свети Сава, најмлађи син великог жупана Стефана Немање, творац и први архиепископ самосталне српске цркве. Прецизна година рођења првог српског просветитеља се не зна, али се узима да је то 1175.

Још као младић Растко је напустио управу Хумском облашћу, вероватно 1191, и у Светој Гори примио монашки чин. Химнографски текстови и Савине биографије говоре о његовој неутољивој жудњи  да живи светим, испосничким животом. Песници попут Доментијана и Теодосија, али и његов старији брат Стефан Првовенчани описују Расткову монашку мотивацију. Замонашио се у манастиру Ватопед, где је 1197. дочекао свог оца, сада већ монаха и схимонаха Светог Симеона. Наредне године тражио је од византијског цара Алексија III Анђела хрисовуљу којом се запустели манастир Хиландар ставља под управу Немањића, као потпуно независни манастир. Након смрти оца 1199. и пада Цариграда 1204, вратио се у Србију са очевим моштима, измирио браћу Стефана и Вукана и остао у манастиру Студеница као архимaндрит до 1217. Тада се поново вратио на Свету Гору, вероватно поводом крунисања брата Стефана. 1219. године је добио чин архиепископа и статус аутокефалности за српску цркву. Наредне, 1220. године, захваљујући Савиној широкој дипломатској акцији на међународном црквеном плану, пре свега путовањима у Свету земљу и посетама источним патријаршијама, спречен је раскол са охридском архиепископијом, поводом добијања аутокефалности у Никеји.

По повратку у Србију, Сава је у Студеници израдио Студенички типик.

У Савино време развијена је делатност великих манастира. Правно уређење српске цркве је конституисано зборником под називом Номоканон или Крмчија. У питању је компилација састављена од разних канонских зборника, превода одабраних коментара канониста 12. века, Аристина и Зонаре, као и превода Прохирона (Грађанског закона) цара Василија I Македонца. Номоканон је јединствени црквено-правни зборник, који је имао великог значаја у српској правној историји. Са овом кодификацијом византијског права Србија је већ на почетку 13. века добила кодекс чврстог правног поретка и постаје правна држава, у коју је уграђено богато наслеђе грчко-римског права. Свети Сава је, на тај начин, више него било ко други учинио Србију земљом европске и медитеранске цивилизације.

Свети Сава сматра се и зачетником српске књижевности. Сав свој песнички дар показао је у житијима и песничким делима. „Житије светог Симеона“ налази се у уводу Студеничког типика и настало је 1208. године. Писано је као ктиторско житије оснивача Студенице. Као песник, Сава се доказао пишући „Службу светом Симеону“, у којој је наставио излагање главних идеја изнетих у Симеоновом житију. Ово дело, неколико година старије од поменутог Житија, означава почетак српског песништва и низа текстова којима је успостављан култ светородне династије Немањића.

Једна од главних Савиних преокупација на путовањима по истоку било је старање о монаштву. Још за време владавине Стефана Немање, до 1196, подигнуто је доста манастира у долини Лима, Ибра, Топлице и Мораве, као што су Ђурђеви Ступови, Бистрица, Студеница, Богородица Топличка. Ван Србије, Хиландар je носилац и покретач светосавске реформе и организације монаштва. Савина браћа, Вукан и Стефан, наставили су ктиторство и до 1243. подигли су Жичу, Хвосно и Пећ. Православље Србима није било непознато ни пре Саве, али се сматра да је тек захваљујући његовој посвећености у просвећивању народа прожело и продуховило српски народ.

Свети Сава је умро 27. јануара 1235. (или 1236) у Трнову, у Бугарској, по повратку са другог ходочашћа у Свету земљу. Мошти Савине најпре су сахрањене у цркви Четрдесет мученика у Трнову, а пренете су 1237. у Милешеву. Врло брзо након смрти ствара се култ Светог Саве, који је трајао кроз цео средњи век и турско доба, а није био ометен ни спаљивањем моштију на Врачару 1594. године. У доба турске власти Сава је међу Србима називан учитељем, просветитељем и новим апостолом. Био је јако поштован и ван граница Србије. Његов култ проширио се све до Русије, а и дубровачки писци, попут Павла Ритера Витезовића, писали су с поштовањем о српском светитељу. На ходочашће у Милешеву долазили су и Јевреји и Турци. Карловачки синод га је уврстио међу српске свеце 1775. године.

У дугом периоду преко седам векова, настао је велики број књижевних и уметничких дела инспирисаних ликом и делом Светог Саве. О њему најпре говоре житија средњовековних српских песника Доментијана и Теодосија, који чине окосницу за даље књижевне обраде Савине личности. У тешким временима турске окупације Савин култ је растао, па је тако добио својства борца против окупатора и народног помагача и учитеља. У усменој књижевности постао је наш митски предак са чудотворним својствима. Он је сада заштитник сиротиње и заступник правде. У новијој српској књижевности ликом Светог Саве били су инспирисани Јован Јовановић Змај,Војислав Илић, Милош Црњански, а у савременој Матија Бећковић.

Од раних портрета Светог Саве, сачувана су само два – у манастиру Милешева и припрати краља Радослава у Студеници. Сматра се да је Савин портрет у манастиру Милешева настао још за његовог живота и сматра се његовим најуспешнијим портретом.

Од друге деценије 19. века све више се узима као заштитник и покровитељ српских школа: најпре у Војводини и централној Србији,  потом у Далмацији, Црној Гори, Босни и Херцеговини. Као школска слава званично се обележава од 1840. године.

Иван Пантић

Професионална оријентација

На овом месту наћи ћете информације и савете који вам могу помоћи а одаберете студије. Како већина гимназијалаца наставља образовање на високошколским установама, професионална оријентација више се односи на питања о факултетима и предстојећем студирању него на занимања и запослење.
Секцију о професионалној оријентацији уређује школски психолог. Сарадници и гости чије прилоге ћемо овде објављивати, олакшаће вашу потрагу за факултетима и усавршавањем која вас води ка жељеној професији.

ШТА ДА СТУДИРАМ? ЧИМЕ ДА СЕ БАВИМ?

Ученици завршеног разреда увелико размишљају о будућим студијама, а и млађима је ово питање све ближе. Зато је наша тема како одабрати прави факултет и шта је важно да би се дошло до одлуке.
Могућности су веће него што вам се чини
На почетку, добра вест гласи: нико није рођен само за један једини посао или професију. Ово значи да у размишљању о својој будућности треба да обухватимо подручје професионалног рада у које улазе сродна занимања и студије, а који се везују за наше склоности. На пример, онај који добро црта може бити дизајнер, графичар, архитекта, сликар, моделар, модни креатор и сл. Зато најпре треба бацити један широки поглед на професије и студије уважавајући властите склоности. Тек касније сузићемо опције.

Да ли сам ја за тај факултет?
Да ли сам ја за тај и тај факултет, често је питање матураната. За одговор на ово питање корисно је посетити веб презентацију факултета где се налазе информације о областима које се изучавају, о знању и вештинама које се стичу, а све чешће и о пословима за које се студенти припремају. Нека вас не поколеба нови речник – семестар, силабус, бруцош, академска година, ЕСП бодови … наћи ћете значење ових израза на крају овог текста. Запишите број телефона или е-адресу у одељку „за будуће студенте“ и обратите се факултету за све што желите да сазнате. Разговарајте са неким ко студира или је недавно завршио исти факултет. Проверите шта раде професионалци који су завршили дате студије.

Лична формула
Своје особине, припремљеност и предзнање за неку академску област можете сагледати поштеним погледом на себе (или боље рећи у себе), као и уз помоћ пријатеља, рођака, стручњака. Факултети често објаве и кратак тест за потенцијалне студенте да би они сами себе проверили. Психолози имају технике којима се служе за ове потребе, такође. Будите сигурни, наше интектуалне снаге и вештине јасно долазе до изражаја у свакодневном животу и мало ко ће се преварити када процењује овако нешто. Профил способности осликава јаке и слабе стране неке особе, али не треба да заборавимо темперамент, вредности, личну филозофију и егзистенцијалне тежње, када се бавимо животном перспективом. Хоћу да кажем, није једино важно да ли можеш, него и да ли волиш (да нешто учиш, да обављаш неки посао).

Како учите?
Студирање је наставак вашег школовања. Иза вас је доста година образовања и сигурно је да већ много знате о учењу, преслишавању, оцењивању, тестовима и сл. На основу начина на који сте се носили са школским лекцијама већ знате како волите да учите и како стижете до најбољег резултата. То се итекако може искористити за правилан избор факултета. Неки ће кренути према студијама које захтевају аналитично читање текста, други према рачунању, а трећи према изради макета, шема и графикона. Размислите какво учење је за вас најлагодније и најефикасније и сетите се које дисциплине траже баш такав рад.

Шта вас стварно занима?
Оријентишите се према студијама које су повезане са вашим омиљеним предметима у школи или бар са вашим (вечним а не утаженим!) интересовањем за нешто (прошлост, људско тело, земљу, климу, компјутерски језик, живи свет, космос, медије, гене, екологију …). Ако нисте изучавали у школи, можда сте радо читали, гледали телевизијске емисије или на јутјубу, открили у филмовима или књигама, неку област која вас увек заинтересује и задржи. Добро је познато да се не умарамо када радимо оно што волимо и да су бројни хобији прерастали у права занимања. Дакле, шта волите да радите? Шта вам никада није досадно или тешко?

Особе које вас добро познају
Питајте наставнике, менторе, тренере, учитеље … шта мисле о вашим способностима, таленту, истрајности. Особе које су вас добро упознале током школовања или кроз неку додатну активност (спорт, музика, страни језик, глума) могу вам дати утемељену процену ваших особина и тако вам помоћи у одлучивању.

Зреле одлуке
Родитељи и сродници некада навале, а некада се строго држе по страни, у жељи да одлука о будућности буде она права. Између ових крајности је подршка коју примате уз слободу и одговорност за сопствене изборе. Уколико сте упознали занимање родитеља и чини вам се згодно да се за неколико година прикључите оцу или мајци као колега у истом послу, то може подстаћи одлуку о будућој професији и факултету. Ипак, важно је да знате да се професионалне и академске склоности једне особе формирају као лична, а не породична (или фамилијарна) развојна димензија.

Кад ће та каријера?
Да ли се лако долази до плаћеног посла после студија – то је питање којег се сви сете када размишљају о каријери, зато ћемо се и тиме позабавити. Сигурно је да постоје тзв. дефицитарна занимања у којима је лакше доћи до полса, као и она која слове за уносна (тренутно то су програмери, адвокати). Истине ради, зараду не доноси сушта квалификација, него упоран рад и доказивање усред конкуренције.
Свако мора да одмери значај ових фактора за себе лично. Потпуно је разумљива жеља да се остваримо у послу за који се припремамо, што пре након студија. Финансијска мотивација (плата, зарада) може да доминира када бирамо професију, али имајте на уму да, на дуге стазе, неће бити важнија од тзв. унутрашњих покретача: задовољство, понос, инспирација, самопоуздање што учимо или радимо нешто што нас испуњава а не нешто што прети да постане тамни вилајет од понедељка до петка.

Усавршавању нема краја
Обавезно погледајте како гласе огласи у којима се нуди посао. Приметићете да се, осим квалификације, говори о позицији, додатним вештинама, толеранцији на кратке рокове, тимском духу, спремности на ново учење … и још о много чему што је додатак школској спреми. Управо то говори да поред студирања има доста простора (и потребе!) за усавршавање које вас води ка жељеном послу.

Мали речник термина за будуће студенте

Академска година – исто што и школска година, али за универзитетско образовање;
Академац – студент;
Бруцош – студент- почетник, студент који још није положио ниједан испит;
Силабус – кратак преглед садржаја неког образовног програма, обично предмета на факултету;
ЕСП бодови – бодови који се додељују предметима на факултету тако да у збиру испуне
прописану квоту;
Основне студије – студије које долазе одмах после средње школе; зову се још и студије првог
степена;
Семестар – део академске године, слично као полугодиште у школи;
Универзитет – заједница високообразовних, научних и истраживачких установа и центара;
Факултет – високообразовна установа која може да обухвати више појединачних студијских
програма (нпр. Пољопривредни факултет, Филолошки факултет)
Студијски програм – образовни програм током којег се стиче високо oбразовање или специјализација.

Школски психолог

Весна Илић

NOĆ ISTRAŽIVAČA 27-28.11.2020.

Da nauka prostruji!
Ove godine Evropska noć istraživača susrela se, kao i ceo svet, sa posebnim izazovom – pandemijom još neviđenih razmera u modernom dobu. Iako je ovaj izazov stavio na test celo društvo, ono što je sigurno je da nam je pokazao i da nam je nauka potrebna više nego ikada! I zato, iako je Noć istraživača pomerena ove godine sa svog standardnog termina (poslednji petak u septembru), ona će se ipak održati. Jedanaesta Noć biće drugačija, ali veća nego ikada!
Najveću naučnu žurku ćemo ove godine proslaviti družeći se sa vama većinom u virtuelnoj ravni! I dalje vas očekuju brojne naučne aktivnosti, eksperimenti, demonstracije, ali ćemo ih deliti sa vama preko snimaka, aplikacija za pametne telefone, sajtova, igrica, live YouTube prenosa, društvenih mreža. Otvori dobro oči, naoružaj se radoznalošću, pitanjima i osmesima i pridruži nam se i ove godine kroz svoju omiljenu platformu i – Neka nauka prostruji!
Noć istraživača je podržana od strane Evropske komisije u okviru Marija Sklodovska-Kiri akcije, koji predstavlja program Evropske Unije za jačanje evropske istraživačke karijere.

Pridružite nam se: www.nocistrazivaca.rs